Dannelse, børnefællesskaber og de pædagogiske rutiner |
|
Når vi snakker om dannelse i vuggestuen handler det om de værdier og sociale færdigheder vi gerne vil give børnene med videre i livet. I Barndommens Gade har fællesskabet stor værdi. Når barnet starter i vuggestue, bliver det, for de flestes vedkommendes, første møde med det store fællesskab. Følelsen af at høre til er for alle mennesker vigtigt for at kunne trives og udvikles, og sådan er det selvfølgelig også i vuggestuen. Vi arbejder både med små børnefællesskaber og grupper, hvor organiseringen af disse er med udgangspunkt i pædagogiske overvejelser, men også med det større fællesskab hvor det er vigtigt at kunne rumme alle og udsætte sit eget behov til fordel for fællesskabet. At kunne aflæse andres kropssprog, mimik og følelser er noget vi øver os på fra børnene starter, da det er en vigtig faktor i skabe relationer til de andre børn. Når børnene bliver større, har vi fokus på legerelationer, samarbejde og at være et godt forbillede og en god ven.
|
Pædagogisk legemiljø, sprog og kommunikation |
|
Børn udvikler deres kommunikative og sproglige kompetencer i relationen med voksne. Derfor er kvaliteten af interaktionen mellem barn og voksen en vigtig faktor. Vi arbejder ud fra sprogstrategierne, og har især fokus på at italesætte det vi gør, ser og oplever sammen med barnet.
|
Børn i udsatte positioner
|
|
Børn i udsatte positioner er et dynamisk begreb for os. En udsat position er ikke noget man nødvendigvis er i hele sit liv, men i perioder kan de fleste børn være i en udsat position. Det kan fx handle om at mor eller far er syge derhjemme, eller at der er kommet en lillebror/søster til som for barnet er en livsændrende faktor som kan påvirke trivslen i vuggestuen. I sådanne situationer er forældresamarbejdet især vigtigt da dialogen mellem hjem og dagtilbud skal være ærlig og tillidsfuld så vi sammen kan hjælpe barnet bedst muligt i den periode.
|
Sammenhæng fra hjem til vuggestue
|
|
Vi tilbyder i Barndommens Gade en opstarts samtale, inden barnet starter i vuggestue hos os. Vi oplever at det har stor værdi, og er godt givet ud som grundlag for et stærkt forældresamarbejde. Emnerne til samtalen handler især om forældrenes forventninger og bekymringer, hvor vores rolle er at skabe tillid, og være ærlige og realistiske i vores mødet med forældrene, hvilket vi oplever skaber det bedste udgangspunkt for barnets tryghed og tilknytning. Som overgang til børnehaven har vi løbende storbørnsgrupper som systematisk mødes på tværs af stuerne. Her har vi fokus på selvhjulpenhed, venskaber, fællesskab, motorik, selvværd, følelsesliv og ihærdighed, som alle er egenskaber der er vigtige for den gode overgang fra vuggestue til børnehave. Derudover tilbyder vi overleveringssamtaler med de respektive børnehaver.
Forældresamarbejde
Det gode forældresamarbejde er vigtigt for os, da det har afgørende betydning for barnets trivsel hos os i vuggestuen. Tryghed, tillid og ærlighed er vores grundværdier i forældresamarbejdet og derfor gør vi meget ud af at tage godt imod nye børn og forældre. Forældrenes tryghed og tillid til os vil afspejle sig i deres børn, og det har stor betydning for barnets trivsel og det videre forældresamarbejde. Fællesskab er også i fokus i forældresamarbejdet. Både forældrene i mellem, men også som en erkendelse af at børnene er en del af et fællesskab og at det er ”vores børn.”
|